اگرچه در ایام اخیر برخی از چهره های اصولگرا و اصلاح طلب در زمینه تندروی یا به اصطلاح فرصت طلبی برخی، از فرمان آتش به اختیار رهبر معظم انقلاب تذکراتی را نشر داده اند.اما واقعیت این است که طبق توصیه رهبر معظم این فرمان فقط مختص یک طیف خاص سیاسی نیست.
و معتقدیم همه ی دانشجویان بخصوص اصلاح طلب و حامیان دولت می توانند و باید بتوانند عملکرد همه ی دستگاهها و نهادهایی که دچار ضعف شده اند، بخصوص نهادهای فرهنگی را زیر ذره بین نقد قرار دهند.
به تعبیری، آتش به اختیار ،تنها معطوف به ادارات دولتی نظیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی شود و با کمی انصاف میتوان سر لوله آتش به اختیار را به سمت نهادهایی نظیر سازمان تبلیغات اسلامی گرفت که با داشتن حوزه های فراگیرتر و با گذشت سالیان متوالی عملا تاثیر دهه شصت را نداشته و به تعبیری با شکل گیری غول آسای دنیای مجازی رو به افول است.
در همین ارتباط حجه السلام فضلی فعال سیاسی و مدرس دانشگاه هرمزگان با نقد سیاست زدگی فضای فرهنگی مشور، بیان داشت؛ نقد فرهنگی کشور نه فقط متوجه سازمان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی است بلکه فرهنگ بانان و فرهنگ سازان کشور نیز موج سوار سیاست های ناراست در عرصه های دینی و اجتماعی هستند.
وی به لزوم آسیب شناسی عملکرد سازمان تبلیغات اسلامی پرداخت و افزود؛ سازمان تبلیغات در راستای هماهنگی و همسازی حوزه های علمیه به ساماندهی امور تبلیغی روحانیون می پردازد و کارکردی خاص دارد اما اداره ارشاد متولی امور جاری فرهنگ کشوری است که متاسفانه این نهاد نیز نمره ی خوبی دریافت نکرده است. چنان که اشاره کردم موج سواری سیاسی آنها نیز باید لحاظ نمود. از طرفی موازی کاری و تداخل های برنامه ها نیز مزید بر علت است. ما برای رسیدن به وضع مطلوب و گذر از وضع موجود نیازمند نوعی آسیب شناسی جدی هستیم.
در ادامه حجه السلام فضلی به قیاس عملکرد نهادها در دو نسل امروز و گذشته پرداخت و افزود؛
انتظار کارکرد نسل دهه ی شصت را از نسل سوم انقلاب داشتن خواسته ای نابجاست، دغدغه های دهه ی شصت بسیار متفاوت تر از نسل های بعدی است، آن دهه در جنگ گذشت و روحیه ی انقلابی و جنگی در آن نسل پررنگ بود. معادلات فرهنگی نیز در این نسل ها سرعت بیشتری به خود گرفته و کار را بر ارگانهای متولی سخت تر نموده است]
حال که قرار است کمی در عملکرد کلی سازمان تبلیغات اسلامی بخصوص در مراکز استان ها تفحص کنیم آیا ایراد این سازمان فرهنگی از ناتوانی در اجرای برنامه است یا از ضعف ساختاری برنامه و سیستمی رنج می برد؟
حجه السلام فضلی در جواب این پرسش معتقد است که سازمان تبلیغات اسلامی از هر دو موضوع مطرح شده یعنی ناتوانی در اجرای برنامه و ضعف ساختاری و سیستمی رنج می برد. وی در این زمینه بیان داشت؛ به تعبیری ما نتوانسته ایم یک ساختار محکم و همه جانبه نگر در عرصه ی فرهنگی ارائه کنیم و از طرفی متولیان فرهنگی در اجرای سیستم موجود با توجه به تداخل و توارد برنامه ها موفق نبوده اند؛ عدم انسجام و برخورد سلیقه ای با فرهنگ نمودی بیش از این ندارد و در مجموع خانه از پای بست ویران است.
و سوال آخر. را به شکلی دیگر طرح نمودیم ، ضعف نهادهای فرهنگی نظیر سازمان تبلیغات اسلامی به سبب نبود سیستم نظارتی و جوابگو نبودن است یا مشکل از عدم پیگیری مجلس شورای اسلامی هست؟
حجه السلام فضلی نیز در جواب سوال آخر بیان داشت؛
من معتقد به ضعف سیستمی هستم و عدم نظارت و پیگیری امور فرهنگی سازمان نیز در همان راستا ارزیابی می کنم.
کاظم گلخنی . روزنامه نگار . ندای هرمزگان
خارخاسک ...ما را در سایت خارخاسک دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 157