وقتی شهرداری تخلف می کند

خرید بک لینک

با حضور دادستان بندرعباس و حکم قضایی صورت گرفت؛تخریب قسمتی از پروژه آکواریوم شهرداری بندرعباس

خبر برای خیلی ها که از بتنی شدن ساحل مرکز شهر مطلع هستند چندان تکان دهنده نبود. اما از اینکه یکی اعضای شورای شهر از این دسته گل حریم شکن دفاع کرده بود ، شوکه شدند.

داستان از این قرار است ؛ با حضور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بندرعباس، مسئولین دفتر فنی استانداری هرمزگان و معاونین شهردار بندرعباس، قسمتی از پروژه آکواریوم شهرداری بندرعباس به دلیل رعایت نکردن قانون عدم ساختوساز در حریم 60 متری دریا تخریب شد

یکی از پروژههای شاخص سال گذشته شهرداری بندرعباس ساخت پارک آکواریوم با 4هزار متر زیربنا در انتهای بلوار امام سجاد و ساحل غربی این شهر که بهصورت برکهای سنتی ساخته و دو لنچ سنتی با رستوران و سایر امکانات رفاهی و در صورت امکان با نصب بادگیر در آن قرار خواهد گرفت و با اعتبار 2 میلیارد تومانی و رویکرد معماری بومی و سنتی بود که صبح امروز با حکم قضایی قسمتی از این پروژه تخریب شد.

این اقدام به دلیل عدم رعایت حریم 60 متری و عدم ساختوساز در این حریم رخداده و ظاهراً در این خصوص از سوی اداره کل بنادر و دریانوردی و حفاظت محیطزیست مجوزی صادر نشده است.
حال باید از خود پرسید چرا برخی از اعضای شورای شهر قبلی آن هم با عملکرد ضعیف، مجددا با رای مردم انتخاب می شوند ،بدون تردید موضوع قابل تحقیق و تامل است، آیا شهرداری از این موضوع و ترکیب فعلی شورا راضی است.؟

اینکه شهرداری از این انتخابات کامیاب شد امری به روال است. اما درد جانکاه اینجاست که چرا رسانه ها نتوانستند جامعه را نسبت به عملکرد اعضای شورای شهر اگاه کنند.
واقعا چرا باید کار به جایی برسد که دادستانی از تخلف شهرداری پرده برداری کند. به یقین این اتفاق در پرونده شورای شهر قبلی یادگار خواهد ماند.

شورای شهری که حتی در حالت فیزیکی هم داماد سرخانه شهرداری است و طی این همه سال جایی جداگانه ای برای خود دست و پا نکرده آیا واقعا جای یک پرسش ساده وجود ندارد که با وجود اخطار سازمان بنادر و محیط زیست چرا هنگام اجرای این طرح گران، لااقل یکی دو نفر از اعضای شورا نباید اعتراض کنند، و عجیب این جاست که یکی از اعضای شورا از این دسته گل حریم شکن حمایت کرده و گفته بود ؛ شهرداری در اجرای این طرح همه ی موارد محیط زیستی و حریم دریا را حفظ کرده است.

جای گلایه ندارد که شهرداری از حریم شکنی اکواریوم خود دفاع کند اما اینکه اعضای شورا که وظیفه نظارت بر عملکرد طرح های شهرداری را به عهده دارد، چشم بر هم نهد و در کمال تعجب از این تخلف دفاع کند جای بسی تاسف و تاثر است.

نکته اسف بارتر بتنی کردن ساحل شهر به اسم توسعه مکان های تفریحی است.

موضوع چشم بر هم نهادن شورا به قضیه اکواریوم ختم نمی شود و باید به کمی عقب تر بازگشت .

شهرداری با ریختن تکه های بتن ، عملا ساختار بخش زیادی از ساحل منطقه مرکزی شهر، یعنی دقیقا جایی که بیشترین بازدید مردمی را دارد به هم زد و آن ساحل شنی زیبا را به جایگاه موش ها تبدیل کرد.

به قول ظریفی ای کاش برنامه تلگرام زودتر همه گیر شده بود تا لااقل ساحل شهر به این آسانی به این وضعیت دچار نمیشد.

باور کنید یا نه سازه های بتنی نماد پیشرفت و توسعه سواحل تفریحی دنیا نیست.در اغلب کشورهای توسعه یافته اگر بخواهند اجبارا جایگاهی در ساحل بسازند عموما از جنس چوب و قابل انتقال است اما در بندرعباس بجای فضای سبز و بوستان و فضای سبز ، قالب های بتنی یا به تعبیری لانه موش ها و ساختمان های زشت بتنی منظره ساحل شهر بی قواره کرده است.

و در آخر باید به شورای جدید چشم دوخت، آیا آنها در مقابل این حیف و میل بیت المال عکس العملی قاطع نشان می دهند؟
خیلی ها معتقدند که شورای جدید کپی برابر اصل شورای شهر قبلی است که اگر این نظریه با ماندگاری شهردار توام شود ، باید باز هم منتظر چنین اخبار تلخی باشیم.

البته در ایران معمولا واژه استعفا برای چنین وقایعی امر بسیار غریب است اما تلخی وضعیت ساحل بتنی بخش مرکزی شهر و ماجرای اکواریوم به حدی است که با هیچ ندامت و عذری پاک نمی شود.

کاظم گلخنی.

خارخاسک ...

ما را در سایت خارخاسک دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: بازدید: 173 تاريخ: سه شنبه 23 خرداد 1396 ساعت: 16:33

صفحه بندی