
در دوران حکومت شاهان غزنوی بازرگانان مقدار زیادی از سرمایه خود را نهتنها از سود معاملات گذشته جمع میکردند، بلکه از درآمدهای حاصل از زمینی که از آن سودها بهدست آورده بودند یا از املاک محتشمانی که مایل بودند از طریق پیماننامههای گوناگون شرکت واگذاری سرمایه حاصل از درآمد املاکشان را بهکار اندازند و نیز از عایدات دولت که در اداره این محتشمان بود، جلب سرمایه میکردند؛ خواه هنگامی که برای خزانه تجارت میکردند، خواه بهعنوان سود جنبی جمع و مالیات کشاورزان به معنی وسیع آن که شامل برزگران، باغداران، دامپر...
ادامه مطلب